Jak Češi ve věku 45-64 let nakupují

Tento díl věnujeme nákupním zvyklostem Čechů ve věku 45-64 let – kromě zboží dlouhodobé spotřeby, kterému jsme se už věnovali v samostatném dílu. Nečekejte ale detailní výčet všech kategorií. Zaprvé je naším hlavním cílem ukázat, že i Češi ve věku 45-64 let nakupují a spotřebovávají obvykle stejně jako ti mladší, za druhé, kdo by takovej román četl, a za třetí, aspoň se budete mít na co těšit v budoucnu. :-)

Jak se liší jednotlivé segmenty

Možná to někoho překvapí, ale zralí Češi nakupují potraviny stejně často jako ti mladší, a dokonce i na stejných místech. S výjimkou online nákupů, kde jsou trochu slabší.

Najdete jen málo kategorií potravin, kde by se Češi ve věku 45-64 let nějak zásadně lišili od těch mladších ve věku 25-44 let. Většinu rozdílů lze navíc vysvětlit zcela přirozenými změnami životních fází – což je případ všech potravin souvisejících s dětmi (zejména malými). Jinak ale od mléka, přes sýry až po třeba bujóny, majonézy nebo instantní polévky moc zásadních rozdílů nenajdete.

Nějaké rozdíly přece jen ale jsou. Zralí Češi konzumují více kávy a čaje, ve věku 25-44 let se zas o něco víc pijí energeťáky a limonády.

Kde jsou Češi ve věku 45-64 slabší, jsou např. proteinové tyčinky, o něco méně nakupují i cereálie, a hlavně některé sladkosti (kde jde ale v první řadě hlavně o vliv dětí z domu). Ale pozor např. u tabulkové čokolády nebo sušenek zas tak velký rozdíl mezi oběma věkovými skupinami není. Déle mladí Češi také méně holdují různým rostlinným náhražkám masa nebo výrobkům ze sóji.

Při nákupech potravin (nebo respektive v řetězcích, které prodávají potraviny) jsou Češi ve věku 45-64 let náročnější zákazníci než ti mladší. Čerstvost potravin, lokalita, otevírací hodiny nebo široký sortiment zboží, to chtějí všichni bez ohledu na věk. Zralejší Češi ale požadují častěji možnost parkování (46 % vs. 39 % u Čechů ve věku 25-44 let) a stejně tak si více potrpí na ochotu personálu. Naopak (alespoň deklarativně) relativně méně hledají různé speciální nabídky (35 % vs 45 % u mladších Čechů).

A mimochodem věrností karty (nebo programy) řetězců s potravinami už využívá tolik lidí, že ani tam nenajdete žádné významnější rozdíly mezi oběma věkovými podskupinami.

Kosmetika a péče o tělo

Už v prvním dílu našeho seriálu jste se dozvěděli, že Češi ve věku 45-64 let rozhodně nezanedbávají péči o sebe, v mnoha ohledech je tomu spíš naopak. Vliv má určitě i fakt, že od určitého věku je prostě potřeba trochu víc práce a úsilí k tomu, aby člověk vypadal k světu, a různá kosmetická patlátka a mastičky se prostě hodí.

Tomu odpovídá třeba používání krémů a tělových mlék.

  • Frekvence používání krémů na ruce
     

    Graf
  • Frekvence používání tělových krémů, mlék, gelů a olejů

    Graf

Podobný trend byste ale našli u většiny kosmetických kategorií – s jedinou výjimkou, a to jsou přípravky na problematickou pleť. Tento problém už mají většinou zralí Češi za sebou. Jestli šťastně nebo ne, to už je jiná otázka.

Oblečení, obuv a móda

Když obstaráme obličej a pokožku, musíme ji něčím přikrýt (alespoň někdy a částečně). Ačkoliv se to z většiny reklam na oblečení a obuv nezdá (čest výjimkám), ani Češi ve věku 45-64 let nechodí nazí, bosí nebo ve 20 let starých hadrech a škrpálech.

Jak vidíte na datech, v nákupech oblečení Češi ve věku 45-64 let zas tak moc nezaostávají za těmi mladšími. O něco vyšší frekvence nákupů běžného oblečení u Čechů ve věku 25-44 let je hodně ovlivněna zaopatřováním dětí. U sportovního oblečení je to kromě faktoru dětí také přece jen nižší frekvence cvičení a skutečně sportovních aktivit.

  • Frekvence nákupu oblečení

    Graf
  • Frekvence nákupu sportovního oblečení

    Graf

U bot jsou rozdíly, jak vidíte, ještě výrazně menší. V obuvi se prostě Češi zralí Češi nijak neomezují a sportovní obuv je v Česku populární bez ohledu na věk.

  • Frekvence nákupu obuvi

    Graf
  • Frekvence nákupu sportovní obuvi

    Graf

Online nákupy

Alespoň jednou měsíčně nakupuje online 68 % Čechů ve věku 25-44 let a 55 % našich Čechů ve věku 45-64 let (data ukazujeme s ročním zpožděním, takže už to bude zase o něco víc).

Rozdíly ve frekvenci nákupů mezi oběma věkovými podskupinami ale ovlivňuje také frekvence nákupů různých kategorií (a to jak online, tak offline). U potravin, kosmetiky, parfémů, volně prodejných léků nebo všemožné elektroniky a elektrospotřebičů rozdíly v podstatě nenajedete. Jsou ale kategorie, kde zralejší Češi přece jen zaostávají. O něco méně tak Češi ve věku 45-64 let nakupují módní doplňky, šperky a hodinky, příslušenství k mobilům, SW a počítačové hry nebo třeba vstupenky na různé akce.

A také různé erotické pomůcky nakupují na internetu méně, ale hlavně je to proto, že celkově se nám k nákupu tohoto zboží přiznalo 55 % Čechů ve věku 25-44 let, ale jen 31 % Čechů ve věku 45-64 let.

Ve frekvenci online nákupů tak Češi 45+ oproti mladším trochu zaostávají, ale je to způsobeno i dalšími dvěma faktory. Jednak už nejsou nutné tak časté nákupy kvůli dětem a za druhé jsou v tomto případě opravdu velmi velké rozdíly mezi jednotlivými segmenty. Zatímco v segmentu Aktivní a objevující, což je postojově a mentálně nejmladší segment, nakupuje online týdně 68 % lidí, ve věkově i mentálně nejstarším segmentu Pohoda a klídeček je to jen 44 %.

Graf

Každopádně doufáme, že už vás pomalu přesvědčujeme, že než začnete psát další brief, kde bude vaše cílovka končit ve 40 nebo 45 letech, podíváte se napřed důkladně do dat, kdo jsou vlastně vaši zákazníci.

Chcete vědět víc?

Obraťte se na petr.tomas@groupm.com nebo renata.rosendorfska@groupm.com